Monday, 19 October 2015

pengantar falsafah - pandangan etika socrates tentang kebaikan dan kejahatan

Socrates meyakini bahawa sekiranya seorang individu itu mengetahui mengenai kebaikan, dia tidak akan melakukan kejahatan. Jelas dan bincangkan secara kritis pandangan Socrates? Beri alasan untuk pandangan anda. 

Pengenalan
         [1]Socrates merupakan salah seorang ahli falsafah dan antara ahli falsafah terawal dalam tradisi falsafah di Barat. Socrates lahir di Athena dan merupakan generasi pertama dari tiga ahli falsafah besar dari Yunani iaitu beliau sendiri, Plato, dan Aristoteles. Beliau juga merupakan guru kepada Plato, di mana semasa zaman Plato, Plato pula merupakan guru kepada Aristoteles. Dapat disimpulkan di sini bahawa mereka bertiga datang daripada tiga generasi yang berlainan. Semasa riwayat hidupnya, Socrates tidak pernah meninggalkan sebarang karya penulisan atau apa-apa jenis karya. Segala pandangan yang didapati daripada Socrates diperolehi daripada karya penulisan daripada anak muridnya iaitu Plato.
         Masa Socrates bertepatan dengan masa kaum sofis. Kerana itu pokok perbahasan falsafah Socrates hampir sama dengan pokok pembahasan kaum sofis. Tetapi ada perbezaan yang nyata antara pendapat Socrates dan pendapat kaum sofis itu. Dengan sekuat tenaga Socrates menentang ajaran para sofis. Dia membela yang benar dan yang baik sebagai nilai objektif yang harus diterima dan dijunjung tinggi oleh semua orang. Dalam sejarah umat manusia, Socrates merupakan contoh istimewa dan selaku ahli falsafah yang jujur juga berani. Kerana populariti, Socrates yang tidak pernah bergambar, tergambar wajahnya dengan sejelas-jelasnya di muka tua dan muda pelbagai keturunan. Dari gambarnya yang tergambar dalam jiwa setiap orang itu kemudian orang membuat imejnya yang sama sekali dengan wajahnya yang sebenarnya.
         Pada tahun 399 M, usia 37 tahun dia diadili di mahkamah Athens dan dituntut hukuman mati dengan tuduhan dia telah meracuni pikiran-pikiran kaum muda dengan ajaran-ajarannya serta ketidak percayaannya pada ketuhanan (dewa-dewa), oleh para penuntutnya: meletos, Anytos, dan Lycon. Socrates menolak Lysias, peguam dan membela dirinya. Dia telah tinggal di penjara selama 30 hari dan selama waktu ini menerima kunjungan daripada rakan-rakannya. Mereka mencadangkan dia pelan melarikan diri, tetapi Socrates menolaknya. Tidak sedikitpun Socrates takut dengan hukuman yang diterimanya, bahkan seorang temannya, muridnya maupun tentera Greece saat itu, meminta Socrates untuk menarik kata-kata dan pemikirannya. Namun ternyata Socrates justru memilih mati daripada mengkhianati kebenaran yang sudah diyakininya kerana Bagi Socrates, mati dalam keyakninan lebih bernilai daripada mengorbankan keyakninan itu sendiri. Socrates berdedikasi jam terakhir hidupnya untuk perbualan dengan rakan-rakannya pada tema keabadian jiwa. Dia telah mandi dan sebelum matahari terbenam ia minum cawan dengan racun dan kata-kata terakhirnya adalah: "criton, aku berhutang Asclepios satu ayam, jangan lupa untuk memberikannya". Socrates meninggal pada tanggal 7 Mei 399 SM.
         Cara matinya juga memberikan contoh, betapa seorang ahli falsafah setia kepada ajarannya dan tetap menggenggam teguh keyakinanya walaupun nyawa menjadi taruhannya. Socrates telah meninggal dunia, tetapi nama dan pemikiran-pemikirannya tetap hidup untuk selama-lamanya. Socrates merupakan orang yang biasa-biasa saja, semua orang bersetuju bahawa raut muka Socrates amat buruk, hidungnya papak dan perutnya begitu gendut; ia "lebih jelek ketimbang para Silenus dalam drama penulis satira" (Xenopon, Symposium). Ia selalu memakai pakaian tua, ke mana ia pergi selalu bertelanjang kaki. Sikapnya yang tak peduli pada panas dan sejuk, lapar dan haus menghairankan semua orang. Dalam Symposium, Alkibiades yang mengisahkan Socrates ketika menjalani tugas tentera bahawa dia lebih tanggung berbanding rakan-rakan lain. Ketika dalam keadaan terputus dalam bekalan dan terpaksa berangkat tanpa makanan, dia tetap kuat berbanding yang lain. Pada saat itu cuaca sedang beku, tanpa menghiraukan rasa sejuk dia tetap melangkah dengan tabah diatas tumpukan ais yang membatu dengan berpakaian seperti biasanya dan bertelanjang kaki. Kemampuan mengendalikan semua nafsu jasmani terus-menerus ditonjolkan. Dia jarang minum arak, namun selagi dia mahu, dia lebih kuat minum dibanding semua orang.





        



Pandangan Socrates
         Terdapat banyak teori yangdikemukakan oleh Socrates di dalam penulisan anak didiknya. Antaranya beliau meyakini bahawa “sekiranya seseorang individu itu mengetahui mengenai kebaikan, dia tidak akan melakukan kejahatan.” Hal ini adalah berkaitan dengan nilai etika seseorang individu. Terdapat beberapa teori tentang nilai etika (baik dan buruk).
         Pertama, teori nilai dari Islam. Dalam Islam, nilai etika direntang menjadi lima kategori, iaitu baik sekali, baik, neutral, buruk, buruk sekali (wajib, sunah, harus, makruh, dan haram). Nilai dalam Islam ini telah ditentukan oleh Tuhan di dalam Al-Quran dan diperjelaskan oleh utusanNya, Nabi Muhammad S.A.W sejak 1400 tahun dahulu.
         Kedua, teori baik dan buruk dari hedonisme mengajarkan bahawa sesuatu dianggap baik bila mengandungi“hedone” (kenikmatan, kepuasan) bagi manusia. Teori ini telah wujud sejak zaman Yunani kuno.
         Ketiga, teori dari “vitalisme”, di manabaik-buruk ditentukan oleh ada atau tidak adanya kekuatan hidup yang di kandung oleh objek yang dinilai. Contohnya seperti manusia. Manusia yang kuat, berdaya tahan, bijak, dan mengandungi daya hidup yang besar itulah manusia yang dianggap baik.
         Keempat, teori dari “utilitarianisme” menyatakan bahawa yang baik ialahyang berguna (utility = kegunaan). Utilitarianisme terbahagi menjadi dua, iaitu utilitarianisme peribadi dan utilitarianisme sosial.Bagi Bentham, utilitarianisme merupakan perkembangan kepada hedonisme. Baginya, etika harus mengambil kira jumlah kenikmatan dan mengurangkan jumlah penderitaan tentang hasil daripada perbuatan, itulah yang menentukan nilai bagi perbuatan tersebut. Menanggung penderitaan dalam melakukan kebaikan adalah sesuatu yang tidak baik. Jadi, manusia perlu mengambil kira terlebihdahulu, banyak mana kenikmatan dan penderitaan yang terdapat dalam sesuatu perbuatan tersebut.
         Kelima, iaitu teori dari “pragmatism”, iaitu suatu aliran yang sama jenisnya denganutilitarianisme. Prinsip yang diajarkan ialah sesuatu yang baik adalah yang bergunasecara praktikal dalam kehidupan. Tokoh utama ialah Charles P. Peirce, William James, John Dewey, dan Scott Schiller. Peirce adalah tokoh yang mula-mula mengumumkan pragmatism dan dibangunkan oleh James. Bagi James, saiz kebenaran suatu teori ialah kegunaanteori itu secara praktikal, bukannya dilihat secara teori. Bagi Pierce pula, untuk memahami suatu pemikiran, cukuplah dengan cara kita memastikan apakah tindakan yang dapat dihasilkan daripada idea tersebut.

Pandangan Etika Socrates
            Menurut Socrates, pengertian etika atau huraian dari etika itu sendiri ialah [2]budi yang bermakna. Orang yang berilmu dan berpengetahuan dengan sendirinya akan berbudi dengan budi       yang baik. Sebagai contoh, “apabila seseorang telah mengetahui tentang kebenaran adanya kenikmatan syurga dan siksa neraka, maka sudah pastilah ia akan mengikuti jalan ajaran Tuhannya untuk memperoleh kenikmatan tersebut.” Dan hanya orang-orang yang tidak mempercayai adanya kenikmatan syurga dan seksaneraka lah yang enggan untuk melaksanakan peraturan dari Tuhannya yang boleh membawa kepada kenikmatan syurga tersebut. Bagi golongan seperti ini, mereka akan melakukan tindakan yang dilarang oleh Tuhannya dan meninggalkan perintah dari Tuhannya.
            [3]Selain itu, kesinambungan daripada kaedah-kaedah. Kebenarannya, siapa yang mengetahui undang-undang mestilah bertindak sesuai dengan pengetahuannya itu. Tak mungkin ada pertentangan antara keyakinan dan perbuatan. Oleh kerana budi berdasar atas pengetahuan, maka budi itu dapat dipelajari.
            Dari ucapan itu nyatalah bahawa ajaran etika Socrates intelektual sifatnya. Selain dari itu juga rasional. Apabila budi adalah tahu, maka tak ada orang yang sengaja, atas mahunya sendiri, berbuat jahat. Kedua-duanya, budi dan tahu bersangkut-paut. Apabila budi adalah tahu, berdasarkan timbangan yang benar, maka "jahat" hanya datang dari orang yang tidak mengetahui, orang yang tidak mempunyai pertimbangan atau penglihatan yang benar. Orang yang kesasar adalah mangsa daripada kesilapannya sendiri. Kesasar bukanlah perbuatan yang sengaja. Tidak ada orang yang khilaf atas mahunya sendiri.
            [4]Menurut Socrates, manusia itu pada dasarnya baik. Seperti dengan segala barang yang ada itu ada tujuannya, begitu juga hidup manusia. Apa misalnya tujuan meja? Kekuatannya, kebaikannya. Begitu juga dengan manusia. Keadaan dan tujuan manusia ialah kebaikan sifatnya dan kebaikan budinya.
            Dari pandangan etika yang rasional itu Socrates sampai kepada sikap hidup, yang penuh dengan rasa keagamaan. Menurut keyakinannya, menderita kezaliman lebih baik dari berbuat zalim. Sikap itu diperlihatkannya dengan kata dan perbuatannya, dalam pembelaannya di muka hakim. Socrates adalah orang yang percaya kepada Tuhan. Alam ini teratur susunannya menurut wujud yang tertentu. Hal itu katanya adalah tanda perbuatan Tuhan. Kepada Tuhan dipercayakannya segala-galanya yang tak dapat diduga oleh otak manusia. Jiwa manusia itu dipandangannya bahagian daripada Tuhan yang menyusun alam. Sering pula dikemukakannya, bahawa Tuhan itu dirasai sebagai suara dari dalam, yang menjadi bimbingan baginya dalam segala perbuatannya. Itulah yang disebutnya daimonion. Bukan dia sahaja yang begitu katanya. Semua orang boleh mendengar suara daimonion itu dari dalam jiwanya, apabila ia mau.
            Juga dalam segi pandangan Socrates yang mengandungi keagamaan, terdapat pengaruh paham rasionalisme. Semuanya itu menunjukan kebulatan ajarannya, yang menjadikan ia seorang ahli falsafah yang terutama seluruh masa.

Jalan Pemikiran Socrates
            [5]Konsep-konsep ilmu, kebaikan, dan kebaikan saling berkaitan dalam falsafah Socrates. Beliau mengajar bahawa "kuasa adalah pengetahuan" bahawa tujuan seorang lelaki yang baik adalah untuk menjaga jiwanya; dan untuk menjaga jiwa adalah untuk membuat diri sebagai bijak mungkin-iaitu, untuk mencapai pengetahuan, atau menurut kuasa. Norman Gulley telah meneliti konsep "baik" dengan mengkaji peranan kebaikan dalam pandangan politik dan agama Socrates. Alfonso Gomez-Lobo telah mengkaji jenis perkara Socrates mendakwa mempunyai pengetahuan dan jenis pengetahuan beliau disavows untuk memahami kemasukan Socrates itu kejahilan dalam perbicaraannya. WKC Guthrie telah membincangkan pelbagai cara yang idea bahawa kuasa adalah ilmu telah ditafsirkan oleh Xenophon, Plato, dan Aristotle. Berkaitan dengan apa-apa perbincangan tentang sifat kebaikan, ilmu, kebaikan, dan jiwa, adalah konsep yang zalim. Sebagai AE Taylor telah menjelaskan, Socrates mengajar bahawa kuasa adalah sama dengan pengetahuan dan naib iaitu, dalam semua kes, hasil daripada kejahilan, atau kesilapan intelek, jadi zalim yang selalu tidak sukarela. Idea ini telah membentangkan masalah bagi ramai yang mengkaji falsafah, dari zaman Socrates melalui abad kedua puluh, dan ulama telah cuba untuk mentafsirkan makna Socrates dalam pelbagai cara. Taylor telah berhujah bahawa kenyataan Socrates yang zalim adalah tidak sukarela bermakna bahawa seseorang yang mengerjakan
kejahatan walaupun hakikat bahawa ia amat buruk, bagi orang yang secara palsu percaya bahawa dia boleh mendapatkan beberapa baik (kekayaan, kuasa, kesenangan) dengan melakukan kejahatan.
         Pandangan lain yang dianggap sebagai kontroversi pada abad yang kelima ialah kepercayaan Socrates bahawa ketidakadilan tidak pernah dibenarkan. Ia biasanya diadakan dalam masa Socrates yang mencederakan musuh seseorang boleh diterima, terutamanya jika seseorang telah cedera oleh mereka musuh. R. Nicol Cross dan Gregory Vlastos kedua-dua telah mengkaji pandangan Socrates mengenai rawatan musuh dan tindakan balas. Cross telah mengkaji penyata nampaknya bercanggah yang dibuat oleh Socrates kepada ketidakadilan mencederakan musuh seseorang dan telah membuat kesimpulan bahawa Socrates berpendapat bahawa di bawah apa keadaan pun ia hanya untuk mencederakan sesiapa. Vlastos telah mengenal pasti lima prinsip Socrates yang berkaitan dengan ketidakadilan dan telah membincangkan setiap satu secara terperinci. Vlastos juga telah menyatakan bahawa pandangan Socrates bahawa kita tidak harus berbuat curang dalam balasan kepada ketidakadilan menandakan rehat besar dengan pemandangan Yunani ditubuhkan pada moral, tetapi pengkritik juga telah menegaskan bahawa Socrates tidak melayan isu ketidakadilan dilakukan untuk inferiors sosial ( wanita, orang asing, hamba) di dunia Yunani.
         Walau bagaimanapun pandangan Socrates ini ditafsirkan oleh para ulama dan pelajar falsafah, yang paling bersetuju bahawa ahli falsafah yang mendedikasikan hidupnya untuk mencari kebijaksanaan individu dan kebaikan untuk kebaikan dirinya sendiri dan masyarakat, dan bahawa beliau menggalakkan orang lain dengan ajaran dan melalui teladan untuk melakukan perkara yang sama.




PENUTUP.
         Kesimpulannya, saya bersetuju dengan pandangan Socrates. Menurut Socrates budi ialah tahu. Beliau meyakini bahawa “Sekiranya seseorang individu itu mengetahui mengenai kebaikan, dia tidak akan melakukan kejahatan”. Orang yang berilmu dan berpengetahuan dengan sendirinya akan berbudi dengan budi yang baik. Sebagai contoh, “apabila seseorang telah mengetahui tentang kebenaran adanya kenikmatan syurga dan siksa neraka, maka sudah pastilah ia akan mengikuti jalan ajaran Tuhannya untuk memperoleh kenikmatan tersebut.” Dan hanya orang-orang yang tidak mempercayai adanya kenikmatan syurga dan seksa neraka lah yang enggan untuk melaksanakan peraturan dari Tuhannya yang boleh membawa kepada kenikmatan syurga tersebut. Bagi golongan seperti ini, mereka akan melakukan tindakan yang dilarang oleh Tuhannya dan meninggalkan perintah dari Tuhannya  Apabila budi adalah tahu, maka tak ada orang yang sengaja, atas mahunya sendiri, berbuat jahat. Kedua-duanya, budi dan tahu bersangkut-paut.  Namun jika kita melihat pada era sekarang, ternyata tidak hanya yang tidak tahu saja yang jahat, yang tahu pun bisa lebih jahat dari yang tidak tahu karena mereka bisa memanipulasi dan mencari-cari celah dari apa yang telah dia ketahui. Justeru kejahatan dari orang-orang yang berpengetahuan inilah yang lebih berbahaya.














[1]Fahrianshah. Julai 2014. Antisofisme Socrates. Al’Ulum Vol.61 No.3. Halaman24-29

[2]MudjiSutrisno, dkk. 2005. Sejarah Filsafat Nusantara, Alam Pikiran Indonesia. Baciro Baru Yogyakarta. Halaman  
   10
[3] Muhammad Alexander. 2013. Luqmanul Hakim adalah Socrates berkulit hitam. Kuala Lumpur. Halaman 446
[4] Mortimer Jerome Adler. 2007. The great Ideas: A lexicon of Western Thought. 1230 Avenue of The Amecricas
New York.
[5]Critical essays. Socrates 469 B.C.- 399 B.C. Enotes.

No comments:

Post a Comment