Socrates meyakini
bahawa sekiranya seorang individu itu mengetahui mengenai kebaikan, dia tidak
akan melakukan kejahatan. Jelas dan bincangkan secara kritis pandangan
Socrates? Beri alasan untuk pandangan anda.
Pengenalan
[1]Socrates
merupakan salah seorang ahli falsafah dan antara ahli falsafah terawal dalam
tradisi falsafah di Barat. Socrates lahir di Athena dan merupakan generasi
pertama dari tiga ahli falsafah besar dari Yunani iaitu beliau sendiri, Plato,
dan Aristoteles. Beliau juga merupakan guru kepada Plato, di mana semasa zaman
Plato, Plato pula merupakan guru kepada Aristoteles. Dapat disimpulkan di sini
bahawa mereka bertiga datang daripada tiga generasi yang berlainan. Semasa
riwayat hidupnya, Socrates tidak pernah meninggalkan sebarang karya penulisan
atau apa-apa jenis karya. Segala pandangan yang didapati daripada Socrates
diperolehi daripada karya penulisan daripada anak muridnya iaitu Plato.
Masa Socrates bertepatan dengan masa kaum sofis. Kerana itu pokok
perbahasan falsafah Socrates hampir sama dengan pokok pembahasan kaum sofis.
Tetapi ada perbezaan yang nyata antara pendapat Socrates dan pendapat kaum
sofis itu. Dengan sekuat tenaga Socrates menentang ajaran para sofis. Dia
membela yang benar dan yang baik sebagai nilai objektif yang harus diterima dan
dijunjung tinggi oleh semua orang. Dalam sejarah umat manusia, Socrates
merupakan contoh istimewa dan selaku ahli falsafah yang jujur juga berani.
Kerana populariti, Socrates yang tidak pernah bergambar, tergambar wajahnya
dengan sejelas-jelasnya di muka tua dan muda pelbagai keturunan. Dari gambarnya
yang tergambar dalam jiwa setiap orang itu kemudian orang membuat imejnya yang
sama sekali dengan wajahnya yang sebenarnya.
Pada tahun 399 M, usia 37 tahun dia diadili di mahkamah
Athens dan dituntut hukuman mati dengan tuduhan dia telah meracuni
pikiran-pikiran kaum muda dengan ajaran-ajarannya serta ketidak percayaannya
pada ketuhanan (dewa-dewa), oleh para penuntutnya: meletos, Anytos, dan Lycon.
Socrates menolak Lysias, peguam dan membela dirinya. Dia telah tinggal di
penjara selama 30 hari dan selama waktu ini menerima kunjungan daripada
rakan-rakannya. Mereka mencadangkan dia pelan melarikan diri, tetapi Socrates
menolaknya. Tidak sedikitpun Socrates takut dengan hukuman yang diterimanya,
bahkan seorang temannya, muridnya maupun tentera Greece saat itu, meminta
Socrates untuk menarik kata-kata dan pemikirannya. Namun ternyata Socrates
justru memilih mati daripada mengkhianati kebenaran yang sudah diyakininya
kerana Bagi Socrates, mati dalam keyakninan lebih bernilai daripada mengorbankan
keyakninan itu sendiri. Socrates berdedikasi jam terakhir hidupnya untuk
perbualan dengan rakan-rakannya pada tema keabadian jiwa. Dia telah mandi dan
sebelum matahari terbenam ia minum cawan dengan racun dan kata-kata terakhirnya
adalah: "criton, aku berhutang Asclepios satu ayam, jangan lupa untuk
memberikannya". Socrates meninggal pada tanggal 7 Mei 399 SM.
Cara matinya juga memberikan contoh, betapa seorang ahli
falsafah setia kepada ajarannya dan tetap menggenggam teguh keyakinanya
walaupun nyawa menjadi taruhannya. Socrates telah meninggal dunia, tetapi nama
dan pemikiran-pemikirannya tetap hidup untuk selama-lamanya. Socrates merupakan
orang yang biasa-biasa saja, semua orang bersetuju bahawa raut muka Socrates
amat buruk, hidungnya papak dan perutnya begitu gendut; ia "lebih jelek
ketimbang para Silenus dalam drama penulis satira" (Xenopon, Symposium).
Ia selalu memakai pakaian tua, ke mana ia pergi selalu bertelanjang kaki.
Sikapnya yang tak peduli pada panas dan sejuk, lapar dan haus menghairankan
semua orang. Dalam Symposium, Alkibiades yang mengisahkan Socrates ketika
menjalani tugas tentera bahawa dia lebih tanggung berbanding rakan-rakan lain.
Ketika dalam keadaan terputus dalam bekalan dan terpaksa berangkat tanpa
makanan, dia tetap kuat berbanding yang lain. Pada saat itu cuaca sedang beku,
tanpa menghiraukan rasa sejuk dia tetap melangkah dengan tabah diatas tumpukan ais
yang membatu dengan berpakaian seperti biasanya dan bertelanjang kaki.
Kemampuan mengendalikan semua nafsu jasmani terus-menerus ditonjolkan. Dia
jarang minum arak, namun selagi dia mahu, dia lebih kuat minum dibanding semua
orang.
Pandangan
Socrates
Terdapat banyak teori yangdikemukakan oleh Socrates di dalam
penulisan anak didiknya. Antaranya beliau meyakini bahawa “sekiranya seseorang individu itu mengetahui mengenai kebaikan, dia
tidak akan melakukan kejahatan.” Hal ini adalah berkaitan dengan nilai
etika seseorang individu. Terdapat beberapa teori tentang nilai etika (baik dan
buruk).
Pertama, teori nilai dari Islam. Dalam Islam, nilai etika
direntang menjadi lima kategori, iaitu baik sekali, baik, neutral, buruk, buruk
sekali (wajib, sunah, harus, makruh, dan haram). Nilai dalam Islam ini telah
ditentukan oleh Tuhan di dalam Al-Quran dan diperjelaskan oleh utusanNya, Nabi
Muhammad S.A.W sejak 1400 tahun dahulu.
Kedua, teori baik dan buruk dari hedonisme mengajarkan
bahawa sesuatu dianggap baik bila mengandungi“hedone” (kenikmatan, kepuasan) bagi
manusia. Teori ini telah wujud sejak zaman Yunani kuno.
Ketiga, teori dari “vitalisme”, di manabaik-buruk ditentukan
oleh ada atau tidak adanya kekuatan hidup yang di kandung oleh objek yang
dinilai. Contohnya seperti manusia. Manusia yang kuat, berdaya tahan, bijak,
dan mengandungi daya hidup yang besar itulah manusia yang dianggap baik.
Keempat, teori dari “utilitarianisme” menyatakan bahawa yang
baik ialahyang berguna (utility = kegunaan). Utilitarianisme terbahagi menjadi
dua, iaitu utilitarianisme peribadi dan utilitarianisme sosial.Bagi Bentham,
utilitarianisme merupakan perkembangan kepada hedonisme. Baginya, etika harus
mengambil kira jumlah kenikmatan dan mengurangkan jumlah penderitaan tentang
hasil daripada perbuatan, itulah yang menentukan nilai bagi perbuatan tersebut.
Menanggung penderitaan dalam melakukan kebaikan adalah sesuatu yang tidak baik.
Jadi, manusia perlu mengambil kira terlebihdahulu, banyak mana kenikmatan dan
penderitaan yang terdapat dalam sesuatu perbuatan tersebut.
Kelima, iaitu teori dari “pragmatism”, iaitu suatu aliran yang
sama jenisnya denganutilitarianisme. Prinsip yang diajarkan ialah sesuatu yang
baik adalah yang bergunasecara praktikal dalam kehidupan. Tokoh utama ialah
Charles P. Peirce, William James, John Dewey, dan Scott Schiller. Peirce adalah
tokoh yang mula-mula mengumumkan pragmatism dan dibangunkan oleh James. Bagi
James, saiz kebenaran suatu teori ialah kegunaanteori itu secara praktikal,
bukannya dilihat secara teori. Bagi Pierce pula, untuk memahami suatu
pemikiran, cukuplah dengan cara kita memastikan apakah tindakan yang dapat
dihasilkan daripada idea tersebut.
Pandangan
Etika Socrates
Menurut Socrates, pengertian etika atau
huraian dari etika itu sendiri ialah [2]budi
yang bermakna. Orang yang berilmu dan berpengetahuan dengan sendirinya akan
berbudi dengan budi yang baik.
Sebagai contoh, “apabila seseorang telah
mengetahui tentang kebenaran adanya kenikmatan syurga dan siksa neraka, maka
sudah pastilah ia akan mengikuti jalan ajaran Tuhannya untuk memperoleh
kenikmatan tersebut.” Dan hanya orang-orang yang tidak mempercayai adanya
kenikmatan syurga dan seksaneraka lah yang enggan untuk melaksanakan peraturan
dari Tuhannya yang boleh membawa kepada kenikmatan syurga tersebut. Bagi
golongan seperti ini, mereka akan melakukan tindakan yang dilarang oleh
Tuhannya dan meninggalkan perintah dari Tuhannya.
[3]Selain itu, kesinambungan
daripada kaedah-kaedah. Kebenarannya, siapa yang mengetahui undang-undang
mestilah bertindak sesuai dengan pengetahuannya itu. Tak mungkin ada
pertentangan antara keyakinan dan perbuatan. Oleh kerana budi berdasar atas
pengetahuan, maka budi itu dapat dipelajari.
Dari
ucapan itu nyatalah bahawa ajaran etika Socrates intelektual sifatnya. Selain
dari itu juga rasional. Apabila budi adalah tahu, maka tak ada orang yang sengaja,
atas mahunya sendiri, berbuat jahat. Kedua-duanya, budi dan tahu
bersangkut-paut. Apabila budi adalah tahu, berdasarkan timbangan yang benar,
maka "jahat" hanya datang dari orang yang tidak mengetahui, orang
yang tidak mempunyai pertimbangan atau penglihatan yang benar. Orang yang
kesasar adalah mangsa daripada kesilapannya sendiri. Kesasar bukanlah perbuatan
yang sengaja. Tidak ada orang yang khilaf atas mahunya sendiri.
[4]Menurut
Socrates, manusia itu pada dasarnya baik. Seperti dengan segala barang yang ada
itu ada tujuannya, begitu juga hidup manusia. Apa misalnya tujuan meja?
Kekuatannya, kebaikannya. Begitu juga dengan manusia. Keadaan dan tujuan
manusia ialah kebaikan sifatnya dan kebaikan budinya.
Dari
pandangan etika yang rasional itu Socrates sampai kepada sikap hidup, yang
penuh dengan rasa keagamaan. Menurut keyakinannya, menderita kezaliman lebih
baik dari berbuat zalim. Sikap itu diperlihatkannya dengan kata dan
perbuatannya, dalam pembelaannya di muka hakim. Socrates adalah orang yang
percaya kepada Tuhan. Alam ini teratur susunannya menurut wujud yang tertentu.
Hal itu katanya adalah tanda perbuatan Tuhan. Kepada Tuhan dipercayakannya
segala-galanya yang tak dapat diduga oleh otak manusia. Jiwa manusia itu
dipandangannya bahagian daripada Tuhan yang menyusun alam. Sering pula
dikemukakannya, bahawa Tuhan itu dirasai sebagai suara dari dalam, yang menjadi
bimbingan baginya dalam segala perbuatannya. Itulah yang disebutnya daimonion.
Bukan dia sahaja yang begitu katanya. Semua orang boleh mendengar suara
daimonion itu dari dalam jiwanya, apabila ia mau.
Juga
dalam segi pandangan Socrates yang mengandungi keagamaan, terdapat pengaruh
paham rasionalisme. Semuanya itu menunjukan kebulatan ajarannya, yang
menjadikan ia seorang ahli falsafah yang terutama seluruh masa.
Jalan
Pemikiran Socrates
[5]Konsep-konsep
ilmu, kebaikan, dan kebaikan saling berkaitan dalam falsafah Socrates. Beliau
mengajar bahawa "kuasa adalah pengetahuan" bahawa tujuan seorang
lelaki yang baik adalah untuk menjaga jiwanya; dan untuk menjaga jiwa adalah
untuk membuat diri sebagai bijak mungkin-iaitu, untuk mencapai pengetahuan,
atau menurut kuasa. Norman Gulley telah meneliti konsep "baik" dengan
mengkaji peranan kebaikan dalam pandangan politik dan agama Socrates. Alfonso
Gomez-Lobo telah mengkaji jenis perkara Socrates mendakwa mempunyai pengetahuan
dan jenis pengetahuan beliau disavows untuk memahami kemasukan Socrates itu
kejahilan dalam perbicaraannya. WKC Guthrie telah membincangkan pelbagai cara
yang idea bahawa kuasa adalah ilmu telah ditafsirkan oleh Xenophon, Plato, dan
Aristotle. Berkaitan dengan apa-apa perbincangan tentang sifat kebaikan, ilmu,
kebaikan, dan jiwa, adalah konsep yang zalim. Sebagai AE Taylor telah
menjelaskan, Socrates mengajar bahawa kuasa adalah sama dengan pengetahuan dan
naib iaitu, dalam semua kes, hasil daripada kejahilan, atau kesilapan intelek,
jadi zalim yang selalu tidak sukarela. Idea ini telah membentangkan masalah
bagi ramai yang mengkaji falsafah, dari zaman Socrates melalui abad kedua
puluh, dan ulama telah cuba untuk mentafsirkan makna Socrates dalam pelbagai
cara. Taylor telah berhujah bahawa kenyataan Socrates yang zalim adalah tidak
sukarela bermakna bahawa seseorang yang mengerjakan
kejahatan
walaupun hakikat bahawa ia amat buruk, bagi orang yang secara palsu percaya
bahawa dia boleh mendapatkan beberapa baik (kekayaan, kuasa, kesenangan) dengan
melakukan kejahatan.
Pandangan lain yang dianggap sebagai
kontroversi pada abad yang kelima ialah kepercayaan Socrates bahawa
ketidakadilan tidak pernah dibenarkan. Ia biasanya diadakan dalam masa Socrates
yang mencederakan musuh seseorang boleh diterima, terutamanya jika seseorang
telah cedera oleh mereka musuh. R. Nicol Cross dan Gregory Vlastos kedua-dua
telah mengkaji pandangan Socrates mengenai rawatan musuh dan tindakan balas.
Cross telah mengkaji penyata nampaknya bercanggah yang dibuat oleh Socrates
kepada ketidakadilan mencederakan musuh seseorang dan telah membuat kesimpulan
bahawa Socrates berpendapat bahawa di bawah apa keadaan pun ia hanya untuk
mencederakan sesiapa. Vlastos telah mengenal pasti lima prinsip Socrates yang
berkaitan dengan ketidakadilan dan telah membincangkan setiap satu secara
terperinci. Vlastos juga telah menyatakan bahawa pandangan Socrates bahawa kita
tidak harus berbuat curang dalam balasan kepada ketidakadilan menandakan rehat
besar dengan pemandangan Yunani ditubuhkan pada moral, tetapi pengkritik juga telah
menegaskan bahawa Socrates tidak melayan isu ketidakadilan dilakukan untuk
inferiors sosial ( wanita, orang asing, hamba) di dunia Yunani.
Walau bagaimanapun pandangan Socrates
ini ditafsirkan oleh para ulama dan pelajar falsafah, yang paling bersetuju
bahawa ahli falsafah yang mendedikasikan hidupnya untuk mencari kebijaksanaan
individu dan kebaikan untuk kebaikan dirinya sendiri dan masyarakat, dan bahawa
beliau menggalakkan orang lain dengan ajaran dan melalui teladan untuk
melakukan perkara yang sama.
PENUTUP.
Kesimpulannya, saya bersetuju dengan pandangan Socrates.
Menurut Socrates budi ialah tahu. Beliau meyakini bahawa “Sekiranya seseorang
individu itu mengetahui mengenai kebaikan, dia tidak akan melakukan kejahatan”.
Orang yang berilmu dan berpengetahuan dengan sendirinya akan berbudi dengan
budi yang baik. Sebagai contoh, “apabila
seseorang telah mengetahui tentang kebenaran adanya kenikmatan syurga dan siksa
neraka, maka sudah pastilah ia akan mengikuti jalan ajaran Tuhannya untuk
memperoleh kenikmatan tersebut.” Dan hanya orang-orang yang tidak
mempercayai adanya kenikmatan syurga dan seksa neraka lah yang enggan untuk
melaksanakan peraturan dari Tuhannya yang boleh membawa kepada kenikmatan
syurga tersebut. Bagi golongan seperti ini, mereka akan melakukan tindakan yang
dilarang oleh Tuhannya dan meninggalkan perintah dari Tuhannya Apabila budi adalah tahu, maka tak ada orang
yang sengaja, atas mahunya sendiri, berbuat jahat. Kedua-duanya, budi dan tahu
bersangkut-paut. Namun jika kita melihat
pada era sekarang, ternyata tidak hanya yang tidak tahu saja yang jahat, yang
tahu pun bisa lebih jahat dari yang tidak tahu karena mereka bisa memanipulasi
dan mencari-cari celah dari apa yang telah dia ketahui. Justeru kejahatan dari
orang-orang yang berpengetahuan inilah yang lebih berbahaya.
[2]MudjiSutrisno, dkk. 2005. Sejarah
Filsafat Nusantara, Alam Pikiran Indonesia. Baciro Baru Yogyakarta.
Halaman
10
[3] Muhammad Alexander. 2013. Luqmanul
Hakim adalah Socrates berkulit hitam. Kuala Lumpur. Halaman 446
[4] Mortimer Jerome Adler. 2007. The
great Ideas: A lexicon of Western Thought. 1230 Avenue of The Amecricas
New York.
[5]Critical essays. Socrates 469 B.C.- 399 B.C. Enotes.
No comments:
Post a Comment